Rozum, serce i pamięć zbiorowa – komunikacja wizualna dla MGW
Muzeum Getta Warszawskiego, Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej i Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie zapraszają 14 lipca na wystawę pokonkursową „Logo dla muzeum”. Nowa, szósta już ekspozycja MGW to umieszczone w przestrzeni wirtualnej propozycje finalistów międzynarodowego konkursu na system identyfikacji wizualnej dla muzeum
13 lipca
Sześcioro finalistów, 11 projektów i zwycięzca. – Konkurs na identyfikację wizualną Muzeum Getta Warszawskiego był inspirującym wydarzeniem – mówi Miłka Skalska, rzeczniczka prasowa MGW. – Został przeprowadzony w ramach procesu organizacji instytucji, a więc niemal na początku jej działalności. To duża odpowiedzialność, bo system identyfikacji wizualnej z rozpoznawalnym logotypem, od samego początku kształtuje markę. Wierzymy, że Muzeum Getta Warszawskiego, w chwili otwarcia wystawy stałej będzie już instytucją doskonale znaną z dynamicznej działalności dzięki rozpoznawalnej, nowatorskiej identyfikacji – podkreśla.
Wystawa miała zostać zorganizowana w galerii Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, jednak z uwagi na wciąż trwającą pandemię udostępniamy prace finalistów w bezpiecznej przestrzeni cyfrowej, na stronie internetowej muzeum https://1943.pl/wystawy/
Proces konkursu na koncepcję identyfikacji wizualnej Muzeum Getta Warszawskiego, dzięki współpracy ze Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej stał się dla nas czymś więcej niż zadaniem – emocjonującą przygodą i lekcją, zmusił do refleksji nad misją Muzeum – twierdzi kurator wystawy i kierownik Działu Promocji, Tomasz Kaliński. – Na wystawie prezentujemy wszystkie konkursowe prace, dzięki którym możemy zobaczyć, w jaki sposób wrażliwi, inteligentni designerzy rozszyfrowali i przetłumaczyli na język graficzny sens misji tego Muzeum – mówi kurator.
Zwycięzcą konkursu jest litewskie Studio DADADA, które powstało w 2006 roku. Specjalizuje się ono w budowaniu marki i projektowaniu identyfikacji wizualnej. W dorobku ma także m. in. aranżację wystawy dla Litewskiego Muzeum Morskiego w Kłajpedzie. Artyści studia we wszystko, co robią “wkładają rozum i serce.” W ich nagrodzonej pracy “idea sprowadzona do jednego zdania: „Nikt nie zostanie zapomniany”, stanowi niewidzialną linię łączącą indywidualne wspomnienia z przeszłości i pamięć zbiorową teraźniejszości”.
Pozostali finaliści to: studio Little Greta, założone w 2005 roku w Czechach – dziś międzynarodowa agencja z siedzibami w Londynie i Pradze. W swoim dorobku ma projekty dla Muzeum Literatury oraz prace na rzecz wystawy poświęconej czeskiemu przemysłowcowi i wizjonerowi Tomasowi Bacie;
Francesco Ciampa, wolny strzelec na rynku grafiki, mieszkający w Rzymie. Projektuje wizualizacje marek, jest także autorem ilustracji będących komentarzem do otaczającej rzeczywistości. Jak podkreśla, zależy mu na tym, by tematy ujęte przez niego dziś były nośnikiem historii dla przyszłych pokoleń;
polskie studio The Codeine, założone w 2013 roku przez projektanta Grzegorza Łotysza i programistów Szymona Karpińskiego oraz Karola Kasprzaka. Rozpoznawalność na rynku międzynarodowym zyskało dzięki realizacjom w technologii blockchain. Studio ma na swoim koncie m.in. nagrodę Polish Graphic Design Awards 2019;
agencja designu i marketingu Futu, działające od 15 lat. Odpowiada m.in. za takie projekty, jak Logo Niepodległa, SIW Muzeum Historii Polski i Muzeum Wojska Polskiego. Futu buduje strategie, projektuje marki i ich komunikację;
studio Redkroft, tworzące branding oraz identyfikację wizualną od 2004 roku. W konkursie Design for Business 2012 zostało nagrodzonych aż pięć jego projektów. Ostatnio studio stworzyło m.in. identyfikację dla Muzeum Kinematografii w Łodzi.
Konkurs na identyfikację wizualną Muzeum Getta Warszawskiego, zorganizowany przy współpracy ze Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej, został ogłoszony we wrześniu 2019 roku i od początku budził zainteresowanie – portfolio zgłosiło 216 projektantów z całego świata. Do drugiego etapu zostało zakwalifikowanych 6 studiów/projektantów – w tym trzy studia z Polski.
Zwycięską koncepcję autorstwa litewskiego DADADA Studio wybrała międzynarodowa kapituła w składzie: Małgorzata Naimska – wicedyrektor Biura Kultury Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, Barbara Schabowska-Maszenda – dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza, Philippe Boulakia – wykładowca z Bezalel Academy of Arts and Design w Jerozolimie, prof. Sławomir Kosmynka z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi i Albert Stankowski – dyrektor Muzeum Getta Warszawskiego.
Kurator wystawy: Tomasz Kaliński
Grafika i koncepcja cyfrowa: Andrzej Wąsik, Tadeusz Borowiec /andu.plWspółpraca: Maja Nowak, Kama Pawlicka, Miłka Skalska
Anna Kilian
Zdj. MGW