Dla szkół
Nasza oferta skierowana jest do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Tematyka zajęć dostosowana jest do wieku uczniów oraz podstawy programowej na różnych poziomach nauczania.
- Pytania o ofertę edukacyjną prosimy kierować na adres: spacery@1943.pl
- Wszystkie zajęcia są bezpłatne.
Warsztaty archeologiczne
W czerwcu 2022 roku, u zbiegu ulic Miłej i Dubois, Muzeum Getta Warszawskiego rozpoczęło badania archeologiczne. Odsłonięte zostały piwnice XIX-wiecznych kamienic, które w czasie powstania w getcie były najprawdopodobniej częścią schronu, znanego szerzej jako „Bunkier Anielewicza”. Na wykopaliskach znaleziono ok. trzy tysiące artefaktów, w tym przedmioty codziennego użytku oraz przedmioty kultowe (np. tefilin, świeczniki szabatowe).
Warsztaty archeologiczne (klasy 3-6)
Podczas zajęć edukatorzy opowiedzą o tajnikach pracy archeologów, o tym, w jaki sposób prowadzą badania i dochodzą do stawianych tez. Znalezione podczas wykopalisk przedmioty posłużą zaś za przyczynek do opowieści o judaizmie i życiu w tradycyjnym domu żydowskim.
Warsztaty historyczno-archeologiczne (klasy 7-8 oraz szkoły ponadpodstawowe)
Podczas warsztatów uczniowie zapoznają się z historią getta warszawskiego oraz powstania w getcie, obejrzą również stanowisko archeologiczne i niektóre ze znalezionych obiektów. Opowieść o obiektach znalezionych podczas wykopalisk będzie jednocześnie opowieścią o historii getta warszawskiego i jego powstania.
Zainteresowane grupy szkolne zapraszamy do zapisów poprzez formularz: https://calendly.com/wykopaliskamgw/warsztaty
85. rocznica wybuchu II WŚ
W związku z rocznicą wybuchu II wojny światowej zapraszamy na lekcje tematyczne poświęcone udziałowi Żydów w walkach obronnych oraz w zbiórkach na Fundusz Obrony Narodowej.
Zainteresowane grupy szkolne zapraszamy do zapisów poprzez mail – spacery@1943.pl
Lekcje muzealne i spacery
Klasy 1-3
W tej grupie wiekowej nie pojawi się temat wojny ani getta, choć będą wprowadzone informacje o losach Żydów podczas II wojny. Porozmawiamy za to o żydowskiej tożsamości, zwyczajach i wpływie na polską kulturę.
RYFKA, MALKA, ICEK, MOSIEK – KTO KRYJE SIĘ ZA TYMI IMIONAMI? – uczniowie będą mieli okazję dowiedzieć się, kim są Żydzi, gdzie mieszkają teraz, gdzie zamieszkiwali kilkadziesiąt lat temu, dlaczego pozostało ich w Polsce tak niewielu. Poznają znaczenie niektórych imion – nie tylko żydowskich, ale i polskich.
DZIEŃ ŚWIĄTECZNY DZIECKA ŻYDOWSKIEGO – Kiedy przypada i jak wygląda dzień świąteczny religijnego Żyda (szabat)? Jak starano się utrzymywać reguły szabatowe nawet w skrajnie niesprzyjających sytuacjach? Wspólnie zaplanujemy dzień świąteczny żydowskiego rodzeństwa.
Klasy 4-7
Obok opowieści o judaizmie i żydowskiej tożsamości, pojawiają się już problemy związane z Zagładą. Porozmawiamy o tym, czym było getto, jaka była historia dzielnicy zamkniętej, jak wyglądało życie codzienne w warunkach izolacji oraz rozważymy postawy moralne zajmowane w obliczu Zagłady
JUDAIZM BEZ TAJEMNIC – Dlaczego Żydzi noszą na głowach jarmułki? Czy fast-foody mogą być koszerne? Podczas lekcji zagłębimy się w problematykę prawa żydowskiego, zastanowimy się także nad innością, stereotypizacją i skutkami, do jakich prowadzi wykluczenie.
GETTO W CZASACH ZAGŁADY – Lekcja da uczniom podstawową wiedzę na temat gett – ich historii, okoliczności i przyczyn, dla których były tworzone.
BOHATEROWIE GETTA – Czym może być bohaterstwo? Jakie były drogi oporu poza walką zbrojną? Kim byli Anna Braude – Hellerowa, Adina Blady – Szwajger, Janusz Korczak, Irena Sendlerowa, Emanuel Ringelblum, Marek Edelman?
Klasa 8 i szkoły ponadpodstawowe
W tej grupie wiekowej, poza tematami stricte historycznymi, porozmawiamy o problemach etycznych, przed którymi postawiony był człowiek w obliczu Zagłady.
DWA POWSTANIA WARSZAWSKIE – O co walczyli powstańcy wiosną 1943 roku, jakie były okoliczności buntu w getcie, czym różniło się od powstania warszawskiego w 1944 roku?
POMÓC, WYDAĆ CZY MINĄĆ OBOJĘTNIE – Na podstawie fragmentów pamiętników ocalałych z Zagłady i świadectw złożonych przez Sprawiedliwych wśród Narodów Świata porozmawiamy o różnych postawach ludności polskiej wobec tragedii Żydów i wyborach przed którymi stanęły osoby niosące pomoc Żydom.
Projekty edukacyjne
„Otwieranie ciszy” to projekt przeznaczony dla uczniów szkół mieszczących się na terenie dawnego getta warszawskiego.
Jego celem jest opisanie i/lub zrekonstruowanie miejsca, w którym obecnie znajduje się dana szkoła, a następnie – na podstawie wspomnień świadków, historii, fotografii, map oraz źródeł pisanych – stworzenie krótkiego filmu dokumentalnego.
W ramach projektu „Otwieranie ciszy” powstało dotychczas pięć filmów, zrealizowanych przez uczniów: LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, V LO im. Księcia Józefa Poniatowskiego, XLV Liceum Ogólnokształcącego im. R. Romualda Traugutta, LXXXI LO im. Aleksandra Fredry, XII LO im H. Sienkiewicza.
Na budynkach placówek biorących udział w projekcie pojawią się również tablice informujące o tym, co znajdowało się w czasach istnienia getta w miejscu dzisiejszej szkoły.
Więcej o projekcie