XXII Dzień Judaizmu w kościele katolickim w Polsce.
Modlitwa ekumeniczna na Cmentarzu Żydowskim, sympozjum w Centrum Dialogu Marka Edelmana, centralne nabożeństwo Słowa Bożego na Starym Rynku w Łodzi oraz wystawa prac Artura Szyka i wieczór z kulturą pt.: „Kobiety w Biblii” – to wszystko odbyło się w Łodzi z okazji Dnia Judaizmu.
Główne obchody XXII Dnia Judaizmu rozpoczęły się modlitwą kadisz na największym cmentarzu żydowskim w Europie środkowo–wschodniej, przy ul. Brackiej 40 w Łodzi. Pochowani są tam mieszkańcy dawnej i obecnej Łodzi żydowskiej oraz męczennicy Litzmannstadt Getto. Modlitwie przewodniczyli rabin Łodzi Dawid Szychowski i bp Rafał Markowski, przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Judaizmem.
Podczas panelu dyskusyjnego w Centrum Dialogu im. Marka Edelmana prof. Paweł Śpiewak, mówiąc o tym, w jaki sposób żyd czyta Torę, podkreślił., że Tora jest częścią życia każdego żyda. – Bóg stworzył świat słowem. Materią życia jest słowo. Człowiek stworzony na podobieństwo Boga także posiada moc stwórczą przez słowo. Dyskusja o Biblii to dyskusja o mówieni, o porozumieniu – dodał w rozmowie prof. Śpiewak.
Czy żydowska lektura Biblii jest potrzebna chrześcijanom? – z odpowiedzią na to pytanie zmierzył się ks. dr Arnold Zawadzki, który już na wstępnie podkreślił, że tożsamość chrześcijańska byłaby niepełna gdyby odcinała się od narodu żydowskiego z którego pochodził Jezus i jego uczniowie. – Bez judaizmu my chrześcijanie nie potrafimy zrozumieć samych siebie. O ile judaizm może istnieć bez chrześcijaństwa o tyle chrześcijaństwo nie może istnieć bez judaizmu. Tak jak dzieci nie mogą istnieć bez rodziców. – mówił ks. Dr Zawadzki.
W drugim panelu poświęconym relacjom chrześcijańsko – żydowskim, poprowadzonym przez dyrektor Centrum Marka Edelmana, Joannę Podolską, wzięli udział: Nili Amit i br. Krzysztof Fronczak OH.
Brat Krzysztof jest bonifratrem. Przez długie lata posługiwał w szpitalu w Nazarecie. Tam służył zarówno Żydom jak i Arabom. – Mogę tutaj mówić o sytuacjach trudnych, kiedy w Jerozolimie Żyd ortodoksyjny odwracał ode mnie głowę, ale w szpitalu, gdzie posługiwałem, nigdy nie spotkałem się z taką sytuacją, a wręcz przeciwnie, mogłem często usłyszeć prośbę: pomódl się za mnie. Po takiej prośbie nawet nie zadawałem pytania – jak to, przecież jesteś żydem? Ja mam się za ciebie modlić? To było coś niesamowitego! – podkreślił brat Krzysztof.
– Ja jako Izraelka znalazłam się w Polsce, ponieważ mój mąż jest Polakiem i mieszkam tutaj od 20 lat – mówiła w czasie panelu Nili Amit. – Izrael i Polska to są dwa światy, które się nie tyle zderzają, ile muszą znaleźć swój własny język, a odpowiedzią na to zagadnienie jest wzajemna tolerancja i szacunek dla odmiennej kultury i wartości, które przedstawia jeden i drugi człowiek. Musi to zadziałać z obu stron. Choć nie jesteśmy wraz z moim mężem osobami religijnymi, to jednak tradycje, w których wyrośliśmy, są dla nas niezwykle ważne. Ja nauczyłam się przygotowywać wieczerzę wigilijną i przeczytałam Nowy Testament, a mój mąż uczestniczy wraz ze mną w wieczerzy Pesachowej i czyta Hagadę na Pesach – dodała Amit.
Z okazji XXII Dnia Judaizmu w łódzkiej bazylice otwarto wystawę „Człowiek Dialogu” z pracami Artura Szyka, urodzonego w Łodzi ilustratora i karykaturzysty. Jest znany przede wszystkim z tworzonych w czasie II wojny światowej karykatur przywódców państw Osi: Hitlera, Mussoliniego i Hirohito. Więcej o autorze na stronach Centrum Dialogu im. Marka Edelmana: https://www.centrumdialogu.com/ebooks/szyk/mobile/index.html#p=64
W siedzibie Centrum Dialogu Marka Edelmana można zobaczyć także wystawę „Lodzer miszmasz” – opowieść o łódzkich Żydach: religii, języku, kulturze, o znanych i mniej znanych artystach, pisarzach, przemysłowcach, o ważnych w historii datach i miejscach, o świętach obchodzonych regularnie każdego roku, o radościach i dramatach, o historii łódzkiego getta i o tym, czym dziś żyją łódzcy Żydzi.
Dzień Judaizmu w Polsce istnieje od 1997 r. Ustanowiła go Konferencja Episkopatu Polski, wyznaczając datę na 17 stycznia czyli dzień przed katolickim tygodniem modlitw o jedność chrześcijan.